sábado, 12 de enero de 2013

Què fem amb una PDI al aula? Què és una pissarra digital i quines aplicacions didàctiques té?


En aquest taller varem treballar tot allò relacionat amb la pissarra digital. Així doncs, desprès d’haver llegit, investigar i tenir un primer contacte amb la pissarra digital que la professora ens va facilitar,  podem dir que la definició d’aquesta ha anat canviant al llarg del temps, passant del projector de transparències; al videoprojector; a la pissarra digital (ordenador + projector +  superfície blanca) fins arribar a la pissarra digital interactiva.
D’aquesta manera, podem definir la pissarra digital com un sistema tecnològic que consisteix en un ordenador multimèdia, connectat a Internet, que reprodueix els sons i projecta les imatges sobre una pissarra. Es sol projectar qualsevol informació precedent de l’ordinador.

Les pissarres digitals permeten una progressiva innovació en les pràctiques docents, una millora de la motivació i atenció dels alumnes i la disponibilitat de noves eines per atendre la diversitat d’alumnes.
Alguns dels objectius que es pretenen aconseguir amb aquest tipus de material en Educació Infantil, tant per l’alumnat com per als docents són:
- Fer classes més dinàmiques mitjançant diferents recursos.
- Augmentar la interacció entre docent i alumne.
- Realitzar un aprenentatge més dinàmic i participatiu.
- Utilitzar diferents estratègies d’aprenentatge tant en gran grup, en petit grup, per parelles o individualment.
- Fomentar la creativitat i espontaneïtat.
- Afavorir el pensament crític.
- Facilitar la comprensió de conceptes, ajudant-se de vídeos, etc.
- Augmentar la participació dels nens amb dificultats motrius, donat que poden controlar qualsevol aplicació de l’ordinador.

Algunes de les aplicacions didàctiques que té les pissarres digitals són:
- Suport a les explicacions del docent.
- Presentació de les activitats i recursos per al tractament de la diversitat.
- Realització d’exercicis i altres treballs col·laboratius en classe.
- Recerca d’informació.
- Aprendre a seleccionar la informació adient i ser crítics amb aquesta.

Podem dir que, les pissarres digital encara no s’han introduït en tots les escoles, encara que algunes ja tenen la fan servir molt poc. També cal destacar els coneixements dels docents envers aquest tipus de material ja que, molts encara que les coneguin no saben utilitzar tots les seves eines. Per tant, a més de equipar a les escoles amb pissarres digitals, també és necessària la formació dels docents.

Cal dir que avui dia, en quasi totes les aules d’infatil (per no dir totes) disposen d’un ordenador. Als nens li agraden molt aquest tipus de material, a més a més, és un element molt quotidià avui dia i sobretot per a ells. D’aquesta manera, mitjançant aquest material els infants responen de forma molt positiva a aquest ensenyament-aprenentatge, per tant, no s’ha utilitzar com un fi lúdic sinó com a fi educatiu.
Però també cal dir que, en infantil aquest és un recurs al que no se li pot donar tant d’ús, com se li podria donar en altres etapes.

Mitjançant les pissarres digitals, els nens aprenen d’una forma més lúdica, entretinguda... sortint de l’aprenentatge tradicional. També cal dir que, avui dia aquest tipus de material és més necessari en la nostra societat, per tant, són necessaris dins l’escola per la seva formació.
Així doncs, podem dir que les pissarres digitals són un bon i útil recurs per a l’educació.

A continuació, us mostro dos vídeos relacionats amb les pissarres digitals en Infantil:


L’assemblea amb la pissarra digital.


Ús de la pissarra digital a l’aula d’infantil.




No hay comentarios:

Publicar un comentario